Valentinan vaaliteemat

Vuoden 2012 Helsingin kunnallisvaalien jälkeen toimin Helsingin Taidemuseon johtokunnassa. Olen aktiivisesti vastustanut Helsinkiin tunkeutuvaa Guggenheim-hanketta.
about me avatar
Vaalit 2015

 

Suhtaudun maahanmuuttoon avoimesti. Suomi on pitkään ollut työperäisen maahanmuuton vastaanottaja. Ruotsin ja Venäjän vallan aikana Suomeen tuli teollisuus- ja kulttuurisukuja. Heidän perustamansa yritykset ovat taloutemme kivijalka ja vetovoima yhä edelleen. Monta yrittäjäsukupolvea pitää yllä Suomen hyvinvointia. Nyt on maahanmuuttajien aika näyttää kykynsä yhteiseksi hyväksemme.

Keskeiset vaaliteemat


Ei Guggenheim, vaan uimahalli

Guggenheim-museon rakentamista puolustellaan sen työllisyyttä ja matkailua edistävillä vaikutuksilla. Onpa hyvin erikoista kun pääkaupungin parhaalle rantatontille ollaan hankkimassa ulkomaalaisen, yksityisen säätiön museota. Kaupunki on varannut tarkoitukseen veloituksetta huippukalliin tontin ja antanut ymmärtää rakentavansa toistasataa miljoonaa maksavan museopalatsin. Vuotuinen lisenssimaksukin tulisi verovaroin maksettavaksi. Säätiö piti suunnittelukilpailun jonka ihmeellisiä aikaansaannoksia on esitelty julkisuudessa.

Koko homma on kuin taikatemppu. Kaupungilta hankitaan ilmaiseksi tontti, kaupunki rakentaa museopalatsin ja alkaa maksaa jonkinlaista lisenssimaksua siitä, että palatsissa järjestetään näyttelyitä. Valtiovaltakin on lupaillut rahaa ministeri Vapaavuoren suulla. Tosiaan hieno juttu niille, jotka ovat mahdollisen museon haltijoita. Hanketta on valmisteltu pehmittämällä pääkaupungin johtajistoa ja luottamushenkilöitä eri tavoin. Propagandamylly on pyörinyt ja jauhanut juttuja hankkeen työllisyysvaikutuksista, turismin lisääntymisestä ja uuden magneetin saamisesta Helsinkiin.

Parhaillaan remontissa oleva Helsingin Taidemuseo avataan uudistettuna syksyllä. Museon näyttelykapasiteettia lisätään. Ohjelmaan tulee useiden nimekkäiden nykytaiteilijoiden sekä klassisen taiteen näyttelyitä. Helsingin Taidemuseon täytyy saada kaupungilta kaikki mahdollinen huomio. Suomalaisen taiteen edistäminen tulee olla pääkaupungissa etusijalla. 

Helsingin parhaalle paikalle, sataman kulttuurimaisemaan aiottu G-museon toteutuminen on estettävä. Tämä on viime kädessä uuden Eduskunnan tehtävä.

Tontti on hyvä ja helppo eteläisen Helsingin uudelle uimahallille. Se on tarpeen koska Yrjönkadun vanha kylpylä on ylikuormitettu. Sitä miehet ja naiset joutuvat käyttämään vuoropäivin. 

Ruuhkamaksut seis!

Pääkaupunkiseudulle on suunniteltu ruuhkamaksuja, esimerkkinä on tuotu Tukholman käytäntöä. Valvonta- ja maksujärjestelmän perustaminen ja ylläpito on iso investointi. Järjestelmä tarvitsee ylläpito- ja valvontaorganisaation tiloineen ja henkilökuntineen. Pääkaupunkiseudun ruuhkia voidaan säännöstellä opasteilla, liikennemerkeillä sekä polttoainehinnalla.  

Autovero järkeistettävä

Autoilun kalleudesta ja rankasta verotuksesta ollaan Suomessa lähes yksimielisiä. Näin vaalien alla keskustelu aiheesta on vilkastunut ja lämmennyt. Asiaa on käsitelty jo monissa paneeleissa ja puheenvuoroissa. Uuden auton verotusta haluavat lieventää myös ne, joilla on ollut siihen mahdollisuus päättäjinä Suomen hallituksessa ja Eduskunnassa.

Valtio tarvitsee yhteiskuntamme ylläpitoon ja kehittämiseen rahaa. Rahat kerätään veroina ja maksuina. Ne jaetaan kuten Eduskunta päättää. Etukäteen kohdennettu vero on Yle-vero. Sillä rahoitetaan Yle:n toimintaa. Autoista ja autoilusta kerätty vero menee yhteiseen pottiin joka jaetaan valtion budjetissa. Siis autoveroja ei kerätä esimerkiksi teiden ylläpitoon ja rakentamiseen vaan niilläkin rahoitetaan yhteiskuntamme kaikkia toimintoja, toki myös teitä. Jos ja kun autoilun veroja alennetaan, raha täytyy saada muista tuloista. Jos mitään toimintoja ei haluta supistaa, korotetaan muita veroja.

Kun valtio pitää loppuun asti kiinni verotuloistaan, niin millä kevennys rahoitetaan? Kun uusien autojen hinta laskee, niin Suomessa myydään enemmän autoja. Näin veropotti kasvaa, ja valtion verokertymä ajoneuvoveroista lisääntyy. Ratkaisu vilkastuttaisi autokauppaa sekä aiheuttaisi myös varusteiden myynnin lisääntymistä. Karkeasti 30 000:n uuteen henkilöautoon myytäisiin 120 000 talvipyörää, lämmittimiä, vetokoukkuja jne. Tämä toisi töitä ja verotuloja.

Nastarveron estäminen

Pohojoismaiden nastarengastilanne kuumenee. Helsingin kaupungin rahoittamien tutkimusten mukaan nastarenkaat saastuttavat osaltaan pääkaupunkiseudun ilmatilaa. Norja verottaa nastarengaskäyttöä pääkaupunki Oslossa ja ruotsalainen liikennevirasto miettii samantyyppistä verotusmallia Tukholmaan. Suomessa keskustellaan toimenpiteistä nastarenkaiden haittavaikutusten vähentämiseksi.

Nastarenkaat on kehitetty lisäämään auton ja tienvälistä kitkaa. Nastoilla on tutkitusti ensiarvoinen merkitys liikenneturvallisuuteen ja liikennöimmisvarmuuteen. Nastat aiheuttavat osaltaan teiden kulumista ja pölyä. Kuitenkin niiden merkitys liikenneturvallisuuden kannalta on joissakin olosuhteissa korvaamaton. Teiden ja katujen pölyäminen aiheutuu esimerkiksi Helsingin keskusta-alueella paljolti hiekoituksen haittavaikutuksesta. Nastarenkaiden suoraviivainen syyttäminen, kieltäminen tai verollepano ei ole ratkaisu pölyämisen vähentämiseen.  

Jaa: 

Viimeisimmät kirjoitukset


Seuraa minua

Minun tagit: #ahlavuo2015, #valluvaaleissa.

Facebookissa

Twitterissä